اشتغال و اقتصاد مردم شهر کهریزسنگ

شغل 

شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداري بوده که در باغات و مزارع مشغول به کار میباشند . در كتاب هاي تاريخي از خربزه كهريزسنگي (معروف به خربزه كرسنگي) بعنوان يكي از بهترين انواع اين محصول در منطقه اصفهان و حومه ياد شده است. گل مينا، يكي از نماد هاي كشاورزي اين شهر مي باشد. امروزه علاوه بر كشاورزي، مشاغل اداري ، صنعتي، كارگاهي و … هم وجود دارد. از آنجا كه كهريزسنگ در راستاي محور مواصلاتي اصفهان به نجف آباد به غرب كشور قرار گرفته از رونق اقتصادي خوبي برخوردار مي باشد. در اين مسير انواع و اقسام مواد پروتئيني از قبيل: مرغ ، گوشت ، ماهي ، ميگو و … عرضه مي گردد و مخصوصاً مرغ كهريزسنگ معروف و يكي از برند هاي اين شهر محسوب مي گردد. كيفيت بالا و قيمت مناسب از دلايل آن مي باشد.

خصوصيات اقتصادي شهر کهریزسنگ

تبیین یک برنامه توسعه شهری مناسب، مستلزم شناخت وضعیت موجود شهر از جنبه های مختلف اقتصادی، اشتغال ، اجتماعی، جمعیتی، کالبدی و … است. در این بین خصوصیات اقتصادی و وضع موجود اقتصاد شهر، یکی از مهمترین جنبه ها محسوب شده است. باید مورد توجه و بررسی ویژه قرار گیرد. از سوی دیگر تحولات اقتصادی برای شکل گیری و نقش اقتصادی شهر در آینده تأثیرگذار بوده است. از این رو اهمیت ارزیابی این تحولات را روشن تر میسازد.

اوضاع کلي اقتصادي شهر کهریزسنگ

شهر کهریزسنگ در مسیر اصفهان – نجف آباد واقع شده است. به همین دلیل از وضعیت اقتصادی نسبتاً قابل قبولی برخوردار است.  البته قطعاً پتانسیل توسعه بیشتری را دارد.  به منظور بررسی اقتصاد شهر، باید به وضعیت بخش های اقتصادی مختلف آن شامل کشاورزی، صنعت و خدمات توجه نمود.

کشاورزي 

براساس آمار اسفند ماه سال 70 که از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.  کشاورزی با اختصاص 29 درصد از شاغلین شهر به خود، دومین بخش اقتصادی کهریزسنگ بوده است. در سال 90 و براساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن، این بخش با دارا بودن 20/5 درصد تعداد شاغلان تبدیل به سومین بخش اقتصادی کهریزسنگ شده است.

خاک اراضی شهر کهریزسنگ از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و از طرفی وجوه آب کافی بر مطلوبیت فوق می افزاید. در حال حاضر، کل اراضی کشاورزی و باغی واقع در حریم شهر کهریزسنگ حدود 600 هکتار است. حدود 200 هکتار آن اراضی باغی و مابقی زراعی می باشند. اکثریت قریب به اتفاق این زمین ها زیر کشت می باشند.

شغل اکثر مردم کشاورزی بوده که در باغات و مزارع مشغول به کار می باشند. چون جنس خاک این شهر مثل اکثر مناطق شهرستان نجف آباد رس یا رسی شنی می باشد دارای کیفیت خوبی جهت کشاورزی می باشد . آب این زمین ها در حال حاضر از چاههاي آب تهیه می شود.
در حال حاضر در محدوده شهر 170 مورد کارگاه های کوچک و بزرگ شامل بافندگي- تيرچه بلوك و تعميرات ماشين آلات سنگين؛ چینی سازی و ريسندگى در حال کار می باشند.

در طی سال ها ی گذشته تعداد زیادی باغ ویلا در محدوده این شهر ایجاد شده است. به مناسبت آب و هوای مطبوع و باغ های زیبا افراد زیادی را ترغیب به ایجاد باغ ویلا در محدوده شهر نموده است. اینک نیز داوطلبان زیادی درخواست احداث باغ ویلا دارند. بر همین اساس این شهر در حال حاضر یکی از شهر هایی است که مردم روزهای تعطیل خود را در آن میگذرانند. مساحت کل باغات و زمین  های زراعی 2339058 متر مربع می باشد.

دامداری 

دامداری از جمله اموری است که در کنار کشاورزی در شهر کهریزسنگ جهت تغذیه و تکمیل درآمد وجود دارد. اکثریت مردم کشاورز که خود دارای زمین زراعی هستند، هر کدام حداقل چند گوسفند و گاو دارند.  با توجه به کشت محصولات سودآورتر روستاییان جهت تأمین علوفه با مشکل مواجه هستند.  بدین علت افزایش دامها به کندی و با سرعت کم انجام میشود. دامهای موجود در کهریزسنگ عمدتاً شامل گاو، گوسفند، مرغ و خروس میباشند. بنابر اطلاعات طرح هادی، دراسفند ماه 1370 ، تعداد 350 رأس گاو، 3000 رأس گوسفند، 10000 قطعه مرغ و خروس، 10 مرغداری کوچک و بزرگ) هر کدام با دارا بودن حدود 10000 مرغ و خروس به طور متوسط و 3 گاوداری) هرکدام با یرفیت متوسط 100 رأس گاو در منطقه کهریزسنگ موجود بودهاند.

خدمات

خدمات بزرگترین بخش اقتصادی کهریزسنگ از نظر تعداد شاغلین محسوب میشود. این موضوع با توجه به موقعیت این شهر به دلیل قرارگیری در مسیر اصفهان -نجف آباد طبیعی به نظر می رسد. از طرفی با توجه به تبدیل شدن کهریزسنگ به شهر در سال 1382، شرایط و نیازهای خاصی که در شهر بوجود می آیند. تقاضای خدمات بیشتر، تقویت بخش خدمات را موجب میشود. تضعیف بخش کشاورزی در سالهای اخیر به دلایل ذکر شده نیز به افزایش سهم بخش خدمات در اشتغال مردم کمک نموده است.

بخش خدمات در کهریزسنگ را میتوان به دو قسمت تجاری و اداری تقسیم نمود. خدمات تجاری شامل واحدهای مختلف تجاری و بازرگانی از جمله فروشگاه تعاونی مصرف، نفت فروشی، بقالی، گوشت فروشی، نانوایی، عکاسی و غیره، واحدهای فنی از قبیل مکانیکی اتومبیل، صافکاری و نقاشی اتومبیل، تعمیرگاه دوچرخه و موتورسیکلت هستند. به علاوه بازار روز نیز هفته ای یکبار در شهر تشکیل میشود که عمدتاً به فروش پوشاک و لوازم آشپزی و غذاخوری اختصاص دارد. لازم به ذکر است که مردم کهریزسنگ، سایر نیازهای خود را نیز از فروشگاه ها و واحدهای تجاری اصفهان و نجفآباد تأمین میکنند خدمات اداری موجود در کهریزسنگ نیز شامل خدمات ارایه شده ی شهرداری و شورای شهر میباشد که تقریباً تمامی اداره تمامی مسایل شهر را بر عهده دارند. به علاوه ، واحدهای بانکی و قرض الحسنه موجود در شهر را نیز باید به این لیست اضافه نمود.

صنعت

براساس آمار ارایه شده در طرح هادی شهر کهریزسنگ، در اسفند ماه 1370 ، بخش صنعت با سهمی معادل 44/4 درصد از اشتغال شهر( (570 نفر) نخستین بخش اقتصادی کهریزسنگ از نظر جذب شاغلان بوده است. براساس این آمار، 90 درصد از تعداد شاغلان ذکر شده در مراکز صنعتی و کارخانجات مختلف شهرهای گلدشت، نجف آباد و اصفهان مشغول به کارند و بقیه شاغل در صنایع کارگاهی و بخشهای خصوصی صنعتی هستند. اما سرشماری  عمومی و نفوس و مسکن سال 1390 ، سهم بخش صنعت در اشتغال شهر کهریزسنگ را 28/7 درصد نشان داده است. همچنین آن را به عنوان دومین بخش اقتصادی پس از خدمات معرفی میکند.

علی رغم توضیحی که در قسمت قبل در مورد مغایرت این دو آمار ارایه شده اما می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که  در طول سال های اخیر از سهم بخش صنعت کاسته شده و بر سهم بخش خدمات افزوده گردیده است. این موضوع پس از تبدیل شدن کهریزسنگ به شهر در سال 1382 احتمالاً طبیعی تر به نظر می رسد. آنچه مسلم میباشد، افزایش سهم بخش صنعت و خدمات نسبت به کشاورزی در سال های پیش بوده است.

صنايع دستی :

قاليبافی

قلمزنی

 

ورزش:

جوانان کهريزسنگ از استعداد های ورزشی بالايی برخوردارند و اکثر رشته های ورزشی در بخش های برادران و خواهران موجود می باشد.

ورزش کشتی در اين شهر ، شاخص بوده و مقام ها و افتخارات استانی و کشوری در اين حوزه بدست آمده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × یک =

keyboard_arrow_up
Skip to content