تاریخچه شهر کهریزسنگ

تاریخچه شهر کهریزسنگ

تاریخچه شهر کهریزسنگ بنابر اطلاعات موجود در پی ایجاد قناتی که به همین نام بود به وجود آمد است. چون نخستین کسانی که برای بدست آوردن آب اقدام به حفر کهریز کردند در هنگام حفر باتكه های بزرگ سنگ برخوردنمودند، اسم قنات را کهریزسنگ نامیدند. همچنین نام آبادی که از این قنات بهره برداری می نموده است به همین اسم نام گذاری شد.  این روستا در محل فعلی خود به صورت قلعه ای بود که دارای در و درواز بود. شب ها و در هنگام خطر این در و دروازه مسدود می گردید است. به مرور زمان با ایجاد امنیت بیشتر در منطقه و افزایش جمعیت، از بین رفته و شهر توسعه یافته است .ازجمله عوامل مؤثر در شكل گیری شهر کهریزسنگ قنات آن می باشد. همچنین مناسب بودن خاك آن برای کشت است.

علل پیدایش

بنابر تاریخچه شهر کهریزسنگ، از جمله عوامل موثر در شكل گیری کهریزسنگ میتوان به موارد ذیل اشار نمود:

قنات ها در فرهنگ آبادی ایران به عنوان قدیمی ترین عامل آبادانی مراکز جمعیتی به شمار می روند. شهر کهریزسنگ نیز از این موهبت برخوردار گردید. پایه و نطفه اولیه کهریزسنگ در پی ایجاد قنات موسوم به کهریزسنگ به وجود آمد است.

به دنبال آب دهی قنات در کهریزسنگ، عامل حاصلخیزی خاك در محكم نمودن پایه های زندگی درشهر کهریزسنگ نقش عمد ای داشته است. شیب مناسب، نفوذ خوب خاك شهر و پوشش گیاهی از عوامل عمد دیگری است که باعت تقویت و استحكام زندگی در کهریزسنگ گردید است. فقدان خطرات طبیعی در منطقه از جمله سیل و زلزله باعت تداوم بی وقفه زندگی در شهر کهریزسنگ بوده است.

از جمله مواردی که مراکز جمعیتی را در قدیم تهدید مینمود مسئله غارت و چپاول اموال مردم بود است که دراین موارد بکار بردن ترفندهایی از قبیل، ایجاد درب و حصار به دور منطقه مسكونی و به وجود آمدن قلعه، پاسداری و حفاظت مردم از اموال خود و دیگران، مشارکت و تعاون در جلوگیری از غارت و چپاول اموال سبب گردید که مردم بتوانند در برابر مشكلات فوق فائق آیند.

چگونگی توسعه

در تاریخچه شهر کهریزسنگ آمده است که در ابتدا به صورت قلعه ای بود. این قلعه  تا حدود سال 1300 هجری شمسی وضعیت فوق را حفظ نموده است. از حدود سال 1300 توسعه شهر در اطراف قلعه صورت گرفته است. تا سال 1350 عمده ساخت و سازها در حاشیه محور اصفهان  نجفآباد بود است. از سال 1350 به علت به وجود آمدن کارگاه های صنعتی کوچ و کارخانه های بزرگ صنعتی و تولیدی، رونق و توسعه شبكه های ارتباطی، فراهم شدن امكانات مناسب رفاهی در منطقه و …،  سبب رشد بیش از حد شهر کهریزسنگ شده ایم. عمدتاً این توسعه در امتداد محورهای ارتباطی اصفهان  نجف آباد و جاده اصغرآباد انجام گرفته و به همین شكل ادامه یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه + پانزده =

keyboard_arrow_up
Skip to content