موقعیت جغرافیایی شهر کهریزسنگ

موقعیت جغرافیایی شهر کهریزسنگ

کَهریزسَنگ شهری است در بخش مرکزی شهرستان نجف‌آباد استان اصفهان.

شهر کهریزسنگ در 18 کیلومتری غرب اصفهان و 8 کیلومتری شرق نجف آباد در محدوده شهرستان نجف آباد واقع شده است و در امتداد جاده اصفهان نجف آباد میباشد بطوریکه نیمی از ساختار آن در ضلع جنوبی و نیمی دیگر در ضلع شمالی این جاده قرار گرفته است . این شهر در همسایگی خود شهرهای گلدشت (از توابع نجف آباد ) در غرب ، کوشک (از توابع خمینی شهر) در شرق قهدریجان (توابع فلاورجان ) در جنوب و شهر اصغرآباد از توابع خمینی شهر در شمال را دارد بعبارتی مرز بین شهرستان نجف آباد، خمینی شهر و فلاورجان میباشد.

شهر كهريزسنگ در دشت مسطحي قرار دارد كه حدود 1620 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. جالب اینکه در محدوده شهر ناهمواری وجود ندارد. شهر كهريزسنگ از شيب ملايمی برخوردار است.  ميزان شيب حدود يک درصد مي‌باشد. محدوده شهر 332/6 هکتار و حریم شهر 248 هکتار می باشد.

توپوگرافی شهر

در شمال كهریزسنگ ارتفاعاتی با امتداد غربي – شرقي وجود دارد. این ارتفاعات در شرق به كوه های سيد محمد خمينی و در غرب به ارتفاعات كوه پيمر در شهرستان نجف آباد مي پيوند. حداكثر ارتفاع ناهمواری ها در حدود 2474 متر ميباشد. در محدوده شهر گلدشت دارای ارتفاع 1800 متر از سطح دریا است.

راه های ارتباطی شهر کهریزسنگ

خاک شهر

در بررسی موقعیت جغرافیایی شهر کهریزسنگ بافت خاک نیز بررسی می شود. بطور كلي بافت خاک های نجف‌آباد اكثراً سنگين و از رس يا رسی شنی تركيب شده است. خاك ها در شرق نجف‌آباد از جمله شهر كهريزسنگ دارای عمق قابل توجهي بوده است. این خاک ها جزء خاک های زراعی بحساب آمده است. اين خاک ها با بافت متوسط و دارای تكامل پروفيلی است كه بر رویلايه هايي از شن و سنگ‌ريزه قرار گرفته است. روی هم رفته خاک های شهر كهريزسنگ خاك های مرغوبی جهت انو اع كشت می‌باشد. با در نظر گرفتن آب و هوای منطقه، می‌توان نباتات معتدله را در آنها كشت نمود. بجز اراضی كشاورزی كه ذكر آن آمد منابع طبيعی از قبيل رودخانه، ناهمواری و معدن كهريزسنگ وجود ندارد.

ارتفاع از سطح دريا

به طور طبيعي هرچه از سطح آب های آزاد بر ميزان ارتفاع افزوده شود بر برودت هوا نيز افزوده مي گردد. به بيان دیگر بين ارتفاع و دمای هوا رابطه ی معكوس حاكم می باشد. شهر کهریزسنگ نیز حدود ۱۶۲۰ متر از سطح دريا ارتفاع دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده + 2 =

keyboard_arrow_up
Skip to content